Деница Александрова

0
1565
прочитания

Родена съм във Велико Търново. Завърших тук английска филология през 2001 и оттогава напуснах града за да ходя тук там, да преживея нужните неща и да се завърна началото на тази година с ясна визия за нещата, които искам да случвам.

От малка съм любопитна и се въодушевявам лесно. Винаги съм усещала, че ученето на нови неща по интересен начин е свързано с здравето. И навярно затова търсех.

Харесва ми да работя с хора и от години преподавам английски. Август 2010 завърших курс при Проф. Д-р Георги Лозанов, за да стана преподавател сугестопед. Проф. Лозанов е лекар, психиатър, един от най-благите хора, които съм срещала в живота си. Създател е на сугестопедията, най-лекия и приятен начин за усвояване на нова информация, за учене, което не травмира мозъка, а го „вкарва” в режим на релаксация, спонтанност, радост, безусловна любов и приемане. Тогава се влюбих в театъра, играта и музиката като част от ученето. Почнах да водя групи и да помагам на хора да говорят английски по този метод.

По импро игрите се запалих, защото виждам как те отключват същите неща спонтанността и радостта, активират въображението ти и освобождават емоциите. А последните изследвания в областта на медицината показват точно това – че освободените, изразени, осъзнати емоции са shortcut към това да се чувстваме добре. По тази причина и започнах да водя и групи по смях. Не след дълго открих един мощен фонтан от смях, който е дремел в мен доста време. Вече не го спирам и той заразява и други хора.

Малко преди това, с Ани и Руми създадохме играта „Дарплей”, игра която ни дава много смисъл, а на хората, които я играят  изслушване, изразяване, приемане, преживяване и празнуване на всички гледни точки. Живота ми се обагри в преживявания, където  няма правилно и грешно – смях, театър, танци, импровизации и Дарплей. Стана цветно. Исках да пръсна този цвят наоколо като фойерверк. И така на 1 април тази година отвори врати първата в страната Музикална и Театрална Къща на Езиците „Дарплей” – място където нещата се случват с Емоция, Движение и Въображение. Място, където  Живота има своя празник и Радостта свободно излиза. А Радостта и Здравето вървят ръка за ръка.

 

СУГЕСТОПЕДИЯТА и Jump Math или КАК иска да учи нашия мозък

За Сугестопедията

Големият препъни камък пред ученето е страхът от грешки, неувереността и скучното, неангажиращо представяне на нещата. Оттам и много хора се отказват да учат, губят интерес и си мислят, че това не е за тях. Хенри Форд е казал „ Ако си мислиш, че можеш и ако си мислиш че можеш си еднакво прав.” И тук се притичват на помощ Сугестопедията и Jump Math. Два начина на преподаване, чиято основна цел е да те накарат да си повярваш, че можеш. Те са създадени с грижа, уважение и разбиране към начина, по който учи нашия мозък.

Сугестопедичният метод е  разработен от проф. д-р Георги Лозанов, български лекар, психиатър и невролог и неговите сътрудници. Той е популярен в цял свят и последните няколко години се възражда в България. Използва силата на положителното ненатрапчиво внушение – сугестия – което подкрепя и създава свободна среда, в която човек сам избира между много и различни емоционални стимули в една приказна и интересна игра на въображението. Потопяйки се в нея, приемайки друга самоличност той се освобождава от натрупаните дотогава спиращи модели и задушаващи норми и мозъка му е готов да разкрие повече от своите резерви. Известен е фактът, че ние ползваме малък процент от възможностите на нашия мозък. Сугестопедичния метод превръща ученето в едно забавно приключение и се случва неусетно, ангажирайки едновременно лявото логично и подредено полулълбо и дясното, което обича да си играе и забавлява тук и сега.

Тази активация и разкриване на мозъчните резерви става чрез съблюдаване на 7 – те основни принципа на Сугестопедията и следване на 4 фази при поднасяне на конкретния материал.

За Jump Math

Канадецът Джон Майтън, учител по математика и драматург от Торонто, автор на книгата „Краят на Невежеството”, която скоро излезе на българския пазар напълно разбива митът , че математиката се отдава само на някои деца. Започвайки на шега да помага на деца със затруднения да разберат някои основни математически действия, той открива няколко основни принципа на поднасяне на материала, които правят математиката лесно „смилаема”, разбираема, а оттам и желана за изучаване наука. Използайки ги в индивидуална работа с деца, той с изненада открива че тези принципи са в пъти по-ефективни приложени с цял клас деца. С екип от доброволци Джон Майтън разработа системата Jump Math –  методика за изучаване на математика от 1 до 8 клас.

Тя е уникална с това, че е разписана по начин, който осигурява на детския мозък оптимално преживяване – мозъчна реакция, която след голям брой повторения води до създаване на вътрешна мотивация у всяко дете. Проблемите с дисциплината изчезват постепенно тъй като децата се научават да се концентрират, т.е да задържат вниманието си. Само чрез задържане на вниманието е възможно създаването на нови мисловни връзки и тяхното затвърждаване.

Резултатите са впечатляващи. Само след един срок в училище, работейки по Jump Math ВСИЧКИ деца имат отлични резултати на тестовете за проверка на уменията. Разбит на малки и прости стъпчици, материалът се поднася в една подкрепяща среда, в която учителят напълно вярва в способностите на всяко едно дете. Вместо да разделя децата на силни и слаби по математика, той следва подробно разписан „сценарий” на конкретния материал и внимателно води децата по отделните стъпки, давайки им постоянна вербална подкрепа и изразявайки своето доверие в тях. Резултатът е изключително ценен – мозъкът на всяко дете получава своята доза предизвителства, с които може да се справи, последвани от подкрепа и така се чувства ангажиран, способен и уверен в способностите си. Децата развиват качества, които са важни за да открият своя собствен смисъл в живота си.

Jump Мath се използва с голям успех в училища в Канада, Америка и Англия. България е първата неанглоговоряща страна, където Jump Math също е одобрена за използване в училищата и от 2 години се прилага с изключителен успех.

СИМОРОН – как да връчим на Вълшебника в нас изгубената пръчица за чудеса

Айнщайн е усетил, че има два начина да изживееш живота си – единия сякаш чудеса не съществуват и втория сякаш всяко нещо е чудо. Симорон е набор от игрови психологични техники за „чудеса”. Целта им е бързо разрешаване на проблеми от всякакво естество без задълбаване и зацикляне в тях. Създадени и разработени от Петра и Петр Бурлан, театрални режисьори  от Киев, Симоронските техники разглеждат света като площадка за игра и изпълняване на желания. Площадка, където ние сме тези които създаваме играта и тя следва нашите команди. Попадайки в Матрицата , така наречения социум обаче, с неговите правила, норми и условности ние губим дадените ни по рождение чудотворни способности. Но пък е въпрос на избор и желание за игра да си ги спомним и пуснем на воля.

Днес симоронските техники са  усвоени от десетки хиляди хора в повече от 20 страни по света. Създадени са множество филиали на школата, в които се обучават хора от Украйна, Русия, САЩ, Германия, Италия, Холандия, Израел, Австрия, Канада, Испания, Франция, Швейцария, Чехия, Словакия, Латвия, Естония, Беларус, Молдова . От няколко години Симорон се практикува и в България.

 

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Please enter your name here